Sök:

Sökresultat:

72 Uppsatser om Död metafor - Sida 1 av 5

Ta sig i kragen : En kvalitativ studie om relationen mellan samarbetsprincipen, metaforer och liknelser i samtal

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur metaforer och liknelser inverkar pÄ ömsesidig förstÄelse i samtal. Som teoretisk utgÄngspunkt har jag anvÀnt Grices (1989) teori om konversationella implikaturer samt Lakoff & Johnsons (1980) teori om konceptuella metaforer, StÄlhammars (1997) teori om förstÄelse av metaforer och Levinsons (1983) kritik av Grice för dennes pÄstÄende om metaforer som brott mot samarbetsprincipen vid konversation. Min analysmetod Àr samtalsanalys, Conversation Analysis. Materialet för uppsatsen bestÄr av transkriberade utdrag ur ett radioprogram som bjuder in lyssnare att ringa in och tala om ett förutbestÀmt Àmne med programledaren och i det hÀr fallet Àven en bisittare. Resultatet visar att det finns fall dÀr metaforer gÄr obemÀrkt förbi och inte skapar problem för den ömsesidiga förstÄelsen i samtalet, men det finns Àven exempel pÄ att bruk av metaforer och liknelser försvÄrar förstÄelsen..

Metaforer : NĂ€r ordet betraktas som metafor

The metaphor has been among us since a very long time, but despite over 1.000 years of reflection it is still uncertain how one should understand the concept. There are few, if any, doubts how to understand the definition of metaphor, but is it possible to find a real distinction between the metaphorical and the non-metaphorical? In this essay I seek an answer to when a metaphor is a metaphor or when it is instead a generally accepted concept of how something actually is. I will use previous research on the topic from Aristotle, Friedrich Nietzsche, Paul Ricoeur and George Lakoff and Mark Johnson. These persons have given me a wide perspective and approach to the metaphor ? and when a word should be considered as a metaphor or not.

EN SMÄLL I HUVUDET ? DONALD DAVIDSON OCH DEN BOKSTAVLIGA METAFORTEORIN

Metaforen har genom historien fÀngslat filosofer, och redan pÄ Aristoteles tid fördes en diskussion kring metaforens plats i sprÄket och vad metaforer kan tÀnkas betyda. Innan man börjar undersöka detta bör man nog först och frÀmst stanna till och frÄga sig vad en metafor egentligen Àr. Det finns ett otal metaforer och variationerna Àr oÀndliga, men i regel bestÄr en metafor av ett eller flera objekt i ljuset av attribut hos ett annat objekt. Metaforarbete sÀtter sÄledes tvÄ entiteter i en relation till varandra, en relation som oftast anses baserad pÄ nÄgon typ av likhet. Ett klassiskt exempel Àr Shakespares berömda scenmetafor ur As you like it ? ?All the world's a stage / And all the men and women merely players / They have their exits and their entrances?.

Metafor - Tao : En komparativ studie i metaforik mellan prekonfuciansk tanketradition och svensk nutid

Metaphors and their use as a rethorical vehicle are examined. Two texts, one in Chinese and one in Swedish, are compared and analyzed to determine the extent to which the associations they create successfully capture the author's intent. Seecondarily, a shift from the assumptions that rhetorical analyses often assume (read: antiquity and Aristotles) to a more abstract internal human platform is suggested. Neurological and cognitive research is cited in support of this shift.The essay examines the question: How can metaphoric contribute to conveying the communicator's intention? By comparing metaphorics used by an historical Chinese rhetor with those used by a contemporary Swedish rhetor.

Markus syn pÄ blindhet : Analys av en metafor, dess funktion och dysfunktion

This essay examines the theme of blindness in the Gospel of Mark. The two main questions asked are: 1) ?What is Mark?s view on blindness?? and 2) ?How does the Gospel of Mark?s view on blindness inform the current discourse of disability studies and how can we interpret Mark?s view on blindness today?? By the methods of metaphor analysis and character analysis, four passages of the Gospel are studied (Mark 4:10-12; 8:14-21; 22-26; 10:46-52). The analysis concludes that blindness is depicted by the author of the Gospel as a disability which also consist of a lack of cognitive ability and a hopeless state that is in need of healing.  The depiction of blindness in Mark originates out of the authors use of blindness as a metaphor for lack of cognitive ability (Mk 4:12; 8:18) and the lack of characterization of the blind man at Bethsaida (8:22-23). This view on blindness is, in comparison to a modern view, difficult, as it marginalizes persons with blindness as inconsiderate and not fully human.

Politikers metaforiska sprÄkbruk och förstÄelsen av detta ur ett svenska som andrasprÄksperspektiv

Specialarbete, 15 hpLSV 410, svenska for blivande lÀrare specialisering 2Vt 2012Handledare: Barbro Wallgren Hemlin och Ingegerd Enström.

"Om ett lejon skrifver böcker ..." : En analys av ersÀttande uttryck i Frida Stéenhoffs drama Lejonets unge

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur Frida Stéenhoff anvÀnder stilfigurerna metafor, liknelse och metonymi i sitt debutdrama, Lejonets unge. UtgÄngspunkten Àr förestÀllningen om att de ersÀttande stilfigurerna anvÀnds vid tabubelagda Àmnen och genom att göra en diskursanalys vill jag se om det stÀmmer. Jag definierar de olika stilfigurerna efter Per Lagerholms definition i Stilistik och tar i diskursanalysen Àven hÀnsyn till hur 1890-talet var historiskt och kulturellt, dramats fiktiva verklighet och de olika karaktÀrernas vÀrderingar. Resultatet presenteras i form av analyser av sju utvalda scener. Analyserna visar att Stéenhoff anvÀnder en mÀngd metaforer, liknelser och metonymier i Lejonets unge.

Dostoevskijs Anteckningar frÄn Döda huset och Dantes Gudomliga komedi. Del II: Metafor, intertextualitet och karneval

I denna uppsats presenteras en studie med syftet att undersöka hur ett fÄtal lÀrare som undervisar i svenska jobbar med texttyper i skrivundervisning samt hur dessa lÀrare skapar en sprÄklig miljö som frÀmjar alla elevers lÀrande. Uppsatsen vill dessutom utreda hur de medverkande svensklÀrarna stöttar andrasprÄkselevers sprÄk- och kunskapsutveckling och om lÀrarna anvÀnder sig av en explicit undervisning nÀr de undervisar i texttyper. Slutsatsen visar att undersökningens lÀrare anvÀnder sig av en ?traditionell? undervisning som verkar fokusera pÄ erfarenheter som elever med majoritetsbakgrund har. De begrepp och termer som lÀraren antar Àr nya eller okÀnda för eleverna förklaras i klass, dock Àr lÀrarna medvetna om att somliga andrasprÄkselever inte har förstÄtt dessa.

"Den stora kvarnen drivs av fÄgelsÄng" : en studie av tid i tre av Tranströmers diktsamlingar

Den hÀr studien analyserar Tranströmers diktsamlingar 17 dikter, Hemligheter pÄ vÀgen och Klanger och spÄr utifrÄn tematiken kring tid. Detta genom nÀrlÀsning av dikterna och application av kognitiv lingvistik pÄ metaforerna kopplade till tid. Resultatet av studien Àr att all tid existerar samtidigt i Tranströmers poesi, enligt T.S. Eliots teori att bÄde dÄtid och framtid finns hÀr och nu, vilket syns pÄ diverse historiska aspekter i nuet sÄsom ordval och portrÀttdikter. Tiden i dessa dikter tar formen av insekter sÄsom ett armbandsur och ett fjÀrilsmuseum.

Inte tusen ord : Om Donald Davidsons metaforteori

Vad som kanske kan kallas den traditionella förklaringsmodellen för metaforer inom filosofin, hÀnvisar till metaforisk mening, en mening som sÀgs uttryckas av metaforer parallellt med deras bokstavliga mening. Det har ocksÄ gjorts försök att skissera system för hur den metaforiska meningen kan vaskas fram ur den bokstavliga.I ?What Metaphors Mean? kritiserade Donald Davidson sÄdana teorier och försök, och sa att man mÄste överge förestÀllningen om den metaforiska meningen. Metaforer, skrev Davidson, betyder inget utöver det de betyder bokstavligen, och alla effekter de har som ?vanligt? sprÄk inte har, Ästadkommer de med andra medel Àn de lingvistiska.

Jakten pÄ det nya : tankeexperiment och idéer i ett förÀnderligt vetande

Det hÀr Àr en vetenskapsteoretisk uppsats med problemformuleringen hur kan vi förstÄ nytÀnkande, mÀnskligt resonerande och vetenskaplig utveckling ur ett retorikvetenskapligt perspektiv? Arbetet sker utifrÄn temat det nya, som i ny förstÄelse av tillvaron. Jag motiverar retorikens relevans i uppsatsen genom att definiera retoriken som en lÀra om och förmÄgan att förstÄ tillvaron. Retorikvetenskapens plats och relevans för problemformuleringen tydliggörs genom att visa hur retoriken kan förstÄs i relation till nÄgra kÀnda och betydelsefulla fysiska teorier och tankar frÄn Einstein och Galileo. Jag inleder min studie med GÀrdenfors kognitionsforskning och Castoriadis förstÄelse av skapandet av nya idéer.

Vetenskapligt skrivande i skolan : En studie av gymnasieelevers bruk av grammatiska metaforer

Syftet med denna underso?kning a?r att beskriva och ja?mfo?ra gymnasieelevers vetenskapliga skrivande med avseende pa? grammatisk metafor (GM). Genom anva?ndning av GM uttrycks betydelser pa? ett ?icke-typiskt? sa?tt. Detta sker exempelvis vid nominalisering av process, da?r verb (ex: anva?nda) uttrycks med substantiv (ex: anva?ndning).

Metafor - en metod att göra det privata personligt

In this study I have met three authors in a dialogue seminar on their literary work. The discussion, starting from texts by Lacan and Socrates, revolved around the dichotomy of personal and private, and how to benefit from personal material in one?s literary work. The three authors reflected on the writer Karl Ove KnausgÄrd and the photographer Sally Mann, who both are working with their own immediate family as a motif. In KnausgÄrd, you can find a strong and self-dissecting writer persona as a medium of creating recognition in the readers mind.

Metaforens pÄverkan pÄ inlÀrning och minne

I följande rapport presenteras en empirisk undersökning om metaforens pĂ„verkan pĂ„ inlĂ€rning och aktivt minne. Syftet med undersökningen Ă€r att utröna om metaforen underlĂ€ttar och förenklar dessa processer. Avsikten Ă€r ocksĂ„ att göra en jĂ€mförelse mellan metaforer och bokstavliga uttryck. Först presenteras teorier kring metaforens karaktĂ€r och betydelse i sprĂ„ket. Vad Ă€r en metafor? Vad har den för syfte? Vad innebĂ€r det att yttra en metafor? Är metaforen en frĂ„ga om sprĂ„k eller tanke? Efter detta presenteras syfte, genomförande och resultat av undersökningen.

Den metaforiska Gudsbilden i Gamla Testamentet

Jag Àmnar med den hÀr uppsatsen att belysa det teologiska sprÄket som den mÀnskliga konstruktion jag anser det vara. Mitt syfte Àr att fokusera pÄ faran att ensidigt betona metaforen om Gud som en man, som personlig och opersonlig varelse, och att diskutera den metaforiska innebörden hos den bibliska Gudsbilden och att pÄskina den revidering jag anser vara nödvÀndig i det metaforiska sprÄket av Gudsbilden, som Àr genomsyrat av en patriarkalisk anda. Det andra blir litteraturstudier med anknytning till Àmnet och en slutlig avhandling och diskussion med hjÀlp av vad jag fÄtt fram..

1 NĂ€sta sida ->